sobota, 20 kwietnia 2019

„Podniebny” Kerstin Gier


Tytuł: Podniebny
 
Autor: Kerstin Gier

Wydawnictwo: Media Rodzina
Data wydania: 2018
Liczba stron: 440
Tłumacz: Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska
Kategoria: Fantasy, fantastyka, literatura młodzieżowa
Ocena: 9/10




Podniebny to nowa książka Kerstin Gier - autorki słynnej Trylogii czasu, którą czytelnicy w Polsce tak pokochali, że aż wyprosili wznowienie u wydawnictwa Media Rodzina, jak i bardzo dobrze przyjętej trylogii Silver. Gier ma talent do pisania pozycji skierowanych do młodzieży, nie da się ukryć, że praktycznie każda jej książka staje się hitem i to nie w ten nachalny promowany sposób jak np. Czerwona królowa tylko całkowicie przez zakochanych w Jej twórczości czytelników.

Trylogia czasu, o czym pisałam w recenzji, naprawdę mnie oczarowała. Natychmiast zrozumiałam skąd jej popularność, mimo, że gdy zabrałam się za lekturę wiekowo dosyć mocno odbiegałam od docelowej grupy odbiorców. Silver miała cudowny urok i bez najmniejszego wahania dosłownie połknęłam wszystkie trzy częsci i chociaż nie był to cykl tak dobry jak Trylogia czasu to wciąż wszystko w książce było świetnie zrobione i działało jak doskonale naoliwiona maszyna. Kiedy wydano Podniebny wiedziałam, że to książka, którą muszę i też najzwyczajniej w świecie po prostu chcę przeczytać.

[...] półprawdy nic nie dają. W ostateczności 
sumują się w niezaprzeczalne kłamstwo.

W swoich książkach Kerstin Gier chętnie miesza młodzieżową literaturę z fantastyką i wychodzi jej to doskonale. Zachowany jest balas pomiędzy rzeczywistością, a fikcją co natychmiast wciąga nas bez reszty w fabułę książki, bo z jednej strony bohaterowie są tacy jak my, a z drugiej po szkole przytrafiają im się iście magiczne przygody. Podniebny nie odbiega od tego schematu choć bez wątpienia jest najmniej "fantastyczna" książka w dorobku pani Gier.

Fanny, główna bohaterka książki, ma siedemnascie lat i decyduje się pojechać na praktyki do alpejskiego hotelu Château Janvier, zwanego przez większość osób Podniebnym. Trzeba przyznać, że obiekt jest podstarzały, czy też "ma wieloletnią historię" i w takim trybie wygląda tam także praca. Najbardziej niezwykłym wydarzeniem w Podniebnym są Święta, w które zjeżdża się mnóstwo znanych i mniej znanych osób, często darzących hotel najzwyklejszym sentymentem... Tyle, że Fanny ma wielkie szczęście i te Święta zapewnią jej wiele atrakcji, z których nie wszystkie będzie wspominać z uśmiechem na twarzy. Znajdzie się zagadka romantyczna, zagadka kryminalna, zagadka międzyludzka i sama Fanny, która stara się odkryć siebie. 

Miłość szuka róż, zazdrość znajduje kolce.

W swojej książce pani Gier nie zapomina o niczym. Fabuła jest świetna i ciekawa, bohaterowie fenomenalnie skonstruowani, są dosłownie z krwi i kości i aż chce się z nimi obcować. W dodatku główna bohaterka jest młodą osobą, która rzuciła szkołę stwierdzając, że woli pracę. Jestem pod wrażeniem, że w epoce powszechnego uwielbienia do studiów autorka zdecydowała się na taki świetny krok, w dodatku pozostawiając intelekt Fanny na swoim miejscu. Jednocześnie autorka nie robi z tego afery - młoda dziewczyna po prostu szuka pomysłu na świecie niekoniecznie w szkole. Miejsce akcji klimatem przypomina Grand Hotel i już sam ten fakt sprawia, że starszemu czytelnikowi aż chce się czytać.

Co tu dużo mówić - ta książka wręcz czyta się sama. Czy ja w ogóle mogę przyczepić się w tej książce do czegokolwiek? Nie wydaje mi się. Ewentualnie nie do końca podpasowało mi seksualne nawiązanie w finale, ale to może być też moja starość i upierdliwość. :P

Muszę przyznać wprost - książki pani Gier to jedne z niewielu młodzieżówek, które spełniają u mnie warunek prawdziwej przygodówki. Fantastyczne nawiązania, lekki wątek romantyczny... Naprawdę jak to czytam to chciałabym mieć czytającą nastoletnią córkę! :D 

Jeżeli Kerstin Gier nie zdecyduje się na kontynuację Podniebnego to śmiało mogę ją nazwać jedną z najlepszych jednotomówek dla młodzieży. Jeśli podejmie decyzję o kolejnym tomie...
To z przyjemnością przeczytam o dalszych losach Fanny i Podniebnego!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...