sobota, 11 maja 2024

Psychozakończenie czyli „Arystokratka pod ostrzałem miłości cz. 2" Evžena Bočka



Tytuł: Arystokratka pod ostrzałem miłości. Część druga

Autor: Evžen Boček

Cykl: Arystokratka
Tom: 7
Wydawnictwo: Stara Szkoła
Data wydania: 2024
Liczba stron: 176
Tłumacz: Mirosław Śmigielski
Kategoria: Literatura współczesna
Ocena: 6/10


Przyznaję, że z niecierpliwością wyczekiwałam tego finału. Pierwsza część Arystokratki pod ostrzałem miłości miała w sobie blask najlepszych części tego cyklu, pośmiałam się i no co tu dużo pisać - zastanawiałam się jaki finał otrzymamy. Już się przekonałam, że Czesi wobec swoich bohaterów nie mają specjalnych skrupułów, więc nie byłam pewna czy aby Maria Kostka z Kostki nie zawita w katakumbach, tak jak było to od pierwszego tomu cyklu zapowiadane. ;) 

Zatem siódmy tom to czas na wielkie zakończenie! Kluczowe pytania są trzy! Czy klątwa rodowa się dopełni, a Maria będzie straszyć na Kostce? Czy wcześniej "hrabianka z rozdartym sercem" zazna wielkiej miłości (pod warunkiem, że najpierw rozwiąże swoją skomplikowaną sytuację sercową)? Czy po tym wszystkim, po całym roku życia na Kostce wszyscy na niej zostaną? Bym zapomniała - najważniejsze pytanie brzmi "Czy w tym ostatnim tomie w końcu spotkamy na Kostce Helenkę Vondraczkovą?". :D Ostatnia część przygód bohaterów to dużo orzechówki, biegów w zbroi i prozacu, a co najważniejsze - miłości!

Ema nie odkładając kamery ani na chwilę, stwierdziła, że nasz ogrodnik śpiewa
jak John Lennon i spytała, o czym są jego teksty. Odparłam, że o miłości.
Kiedy wychodziłam, nasz lokalny Lennon zaczął śpiewać kolejny „hit" dla zakochanych.
Usłyszałam takie słowa jak gangrena, kikut i proteza ręki.

Po lekturze muszę Wam się przyznać, że jednak czuję delikatne rozczarowanie. Cały cykl był jak dla mnie jedną wielką sinusoidą i tom tomowi zdecydowanie nie był równy. Były części przy których wręcz płakałam ze śmiechu, a były takie przy których ledwie się uśmiechnęłam (to akurat o Arystokratce i fali przestępstw na zamku Kostka czyli tomie 4). Gdybym miała układać względem tego jak mi się podobało to byłoby to ex aequo tom 3 i tom 5, a potem tomy 2, 1, 6, 7 i na końcu tom 4. Najwyżej ceniłam te części, w których żarty wychodziły najbardziej naturalnie. Arystokratka pod ostrzałem miłości cz. 2 to mam wrażenie w większości wymuszony humor. Rzadko się śmiałam, absurdalne sytuacje tak typowe dla tego cyklu tym razem momentami przekraczały moim zdaniem granice jakiejkolwiek wiarygodności, a sama historia wirowała w miejscu. 

Mało miejsca dano Hrabiemu Kostce, jeszcze mniej Vivien (w ogóle akurat do wątku tej dwójki mam sporo zastrzeżeń), Milada była raczej na pograniczu historii, a moim zdaniem to wszystko co w Arystokratce miało miejsce dobrze współgrało tylko wtedy gdy było zrównoważone. Oddanie pola nadużywającej orzechówki pani Cichej, szalonemu Józefowi i jeszcze bardziej szalonemu panu Spockowi oraz sztabowi filmowemu zbudowało raczej obraz nędzy i rozpaczy niż zabawną historię ratowania Kostki i Marii Kostki z Kostki. ;) Pierwsze tomy miały w sobie coś więcej - w bardzo sarkastyczno-ironiczny sposób poruszały problematyczne kwestie, rodzinne relacje. Tej części tego moim zdaniem brakuje. Autor może i wciąż smaga czytelnika metaforami ostrymi jak brzytwa, pisze bardzo przyjemnie i z polotem, ale mimo to były chwile kiedy historia już mnie po prostu lekko nużyła. Zwłaszcza, że rzekomo dramatyczny trójkąt miłosny był dla mnie dosyć oczywisty i jego nieustanne przedłużanie wydawało mi się mocno na siłę.

Arystokratka pod ostrzałem miłości cz. 2 to za to miła puenta na temat tego jak nasza tytułowa arystokratka się zmienia. Ewolucja bohaterów jest ważnym elementem każdego cyklu, a ten rok na Kostce musiał się na Marii odbić i bez trudu możemy to dostrzec. Zabawna jest jej przemiana z Amerykanki w Czechach na... No właśnie. Rodową Czeszkę? To mogą potwierdzić tylko inni Czesi. ;) Zaskakuje także zakończenie - do pewnego stopnia przewidywane, ale tylko do pewnego. ;) Sprytnie to Evžen Boček wymyślił. 

Evzen Bocek i jego Arystokratka uświadomili mi, że naprawdę lubię czeski dowcip. Jednak mam poczucie, że część tego siedmiotowego cyklu powstawała nieco na siłę i pod publikę i przyznam szczerze - cieszę się, że ta przygoda dobiega już końca. Był już czas żeby tę historię zakończyć i z satysfakcją stwierdzam, że był to finał zręcznie zamykający opowieść Marii Kostki z Kostki. 


| Arystokratka pod ostrzałem miłości. Część pierwsza | Arystokratka pod ostrzałem miłości. Część druga |
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...