wtorek, 26 lipca 2022

Kiedy pruje się życie, a śmierć trzeba pozszywać czyli „Soledad znaczy samotność" Carole Martinez



Tytuł: Soledad znaczy samotność

Autor: Carole Martinez

Wydawnictwo: Kobiece (Mova)
Data wydania: 2022
Liczba stron: 424
Tłumacz: Bożena Sęk
Kategoria: Literatura piękna
Ocena: 8/10
 
 
 
 
Soledad znaczy samotność, która zawitała w moje progi dzięki życzliwości księgarni taniaksiazka.pl, bardzo mnie zaskoczyła. Patrząc na opis i opinie spodziewałam się literatury pięknej przesiąkniętej magią szycia. Podejrzewałam, że może być lekko romantycznie, nieco filozoficznie, może odrobinę sentymentalnie. Tymczasem w książce pani Martinez rzeczywiście są piękne fragmenty poświęcone szyciu, ale cała historia okazała się znacznie cięższą lekturą niż podejrzewałam.

Książka Carole Martinez to opowieść o rodzinie Carasców, otaczających ich ludziach i miejscach. O Frasquicie, która zostaje wydana za mąż, o jej nowym życiu, pojawiających się dzieciach, klątwie, przeznaczeniu, szaleństwu, symbolice i ogromnej wytrwałości. Wszystko prowadzi nas do Soledad - najmłodszej córki Frasquity, która jest do pewnego stopnia narratorką. Finalnie muszę powiedzieć, że książka Carole Martinez zaskakuje mieszaniną nadziei i rozczarowań, bliskości i samotności, oddania i odbierania. Całość tworzy obraz, który drażni czułe struny, ale jednocześnie utrzymuje pewien dystans do czytelnika. Może to dobrze, bo historia Frasquity, jej przyjaciół i bliskich, mimo otaczającej ich momentami magii, jest bardzo gorzka i tylko czasami pojawiała się w niej słodycz - niepewna i ulotna.

Przeklęty! Nasz ród jest przeklęty! W jego dziejach aż wre od bezsensownych historii, w których się dusimy, aż wre od zjaw, modlitw, darów, z których każdy jest raną.
 
To książka, w której dużo miejsca poświęcono dyskusji o pięknie, materiałach i kolorach, ale znacznie więcej jest w niej opowieści o ludziach. O ich pasjach, pragnieniach, dziwactwach (niektórych raczej magicznych), o zawiści, zazdrości, trudnej miłości, samotności. Da się w niej również wyczuć lekki klimat kobiecości, chociaż głównie w kontekście bólu, wyzwań i wyrzeczeń. Nie jest to lektura łatwa, bo wymaga nie tylko skupienia, ale także zrozumienia i współczucia, oraz co najważniejsze i zapewne najtrudniejsze, zaufania do autorki. Trzeba bowiem przyznać, że podczas lektury pojawia się zwątpienie czy pani Martinez wie dokąd nas kieruje. Podczas czytania miałam momenty kiedy lektura mnie męczyła, ale jednocześnie chciałam kontynuować, wiedzieć dokąd Carole Martinez prowadzi czytelnika i czy uda jej się spleść wszystkie nitki. Były momenty kiedy pędziłam strona po stronie, ale były też wieczory kiedy siadałam i po kilku rozdziałach przerywałam, bo miałam dość. Ostatecznie zdecydowana większość  książki okazała się bardzo satysfakcjonująca i jestem zadowolona z tej lektury, ale muszę przyznać, że spodziewałam się nieco lżejszej historii. Coś podobnego przytrafiło mi się ostatnio z Sercem wiedźmy - obie te książki nie były łatwe, ale w odświeżający sposób zmuszały do chwili namysłu nad pewnymi elementami życia. 

Podobne myśli pojawiały się w mojej głowie podczas czytania książek pana Marqueza i chociaż Francuzce do mistrza nieco brakuje, to muszę przyznać, że myślami wracałam kilka razy do Miłości w czasie zarazy oraz Stu lat samotności. Podobny poziom abstrakcji, podobnie ułożone słowa, podobna potrzeba zaufania pisarzowi.

Na pewno nie jest to książka łatwa. Po opisie spodziewałam się delikatnej opowieści, sagi rodzinnej owianej magią, ale ta historia ma w sobie więcej bólu i okrucieństwa niż może się początkowo wydawać. Krzywda dzieci? Cierpienie zwierząt? Okrucieństwo rewolucji? Wszystko to znalazło miejsce w książce pani Martinez i warto mieć to na względzie przed rozpoczęciem lektury. Jednak mimo to Soledad znaczy samotność oceniam jako książkę zaskakującą i urzekającą chociaż trudną. Nie tego się spodziewałam, ale to co dostałam zaprowadziło mnie po prostu w inne miejsce. Carole Martinez stworzyła literaturę bolesną, ale przy tym piękną pod wieloma względami.

Za możliwość lektury ogromnie dziękuję księgarni taniaksiazka.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...