wtorek, 11 stycznia 2022

Lista nazwisk polskich autorów szeroko pojętej fantastyki i #polskafantastykafajnajest

Jak wiecie od dawna próbuję się zmotywować do czytania nie tylko nowości (ach ten pęd!), ale również starszych pozycji. I o ile udaje mi się to robić w obyczajówkach, kryminałach, literaturze naukowej a nawet faktu, o tyle naprawdę kiepsko wychodzi mi to w mojej ukochanej fantastyce. Dlatego w tym roku postanowiłam wziąć udział w wyzwaniu wspaniałej Sylwii z bloga Unserious.pl, która ma już całkiem spore doświadczenie w prowadzeniu fantastycznych wyzwań. Za rok proponuję wyzwanie #klasykafantastyki - wtedy będę pierwszą uczestniczką i to niezwykle zobowiązaną. :D Jednak w tym roku tematem wyzwania jest #polskafantastykafajnajest. Tak po prostu. Mam w tej dziedzinie sporo do nadrobienia, więc jestem zdeterminowana, aby spróbować. Jak mi pójdzie? Zobaczymy!


Jeśli poczuliście się zaintrygowani, to zapraszam Was do oryginalnego posta Sylwii, ale po krótce chodzi o to by co miesiąc przeczytać "przynajmniej jedną dowolną książkę polskiego autora lub autorki, którą możemy upchnąć pod pojęciem „fantastyka” (fantasy, sci-fi, urban fantasy, dark fantasy, stempunk itd.). Później wystarczą 2-3 zdania komentarza na blogu/fb/ig/twitterze i oznaczenie #polskafantastykafajnajest.

No dobrze, jest pięknie, ale zaczęłam się zastanawiać - czy ja mam książki do wypełnienia tego wyzwania? Szybkie spojrzenie na półkę, zarówno tę "e" jak i tą drewnianą uświadomiło mi, że mam z czego wybierać! Skoro więc już zrobiłam sobie listę autorów, z których można wybierać to wrzucam ją poniżej. Kolejność jest całkowicie przypadkowa. Oprócz tego, na końcu podrzucam dwa ciekawe linki - możecie w nich znaleźć konkretne polecane pozycje, opis polskiej fantastyki i jej nurtów itd. Oba artykuły są starsze i bardzo klasyczne. Ja podrzucam też nazwiska z fantastyki młodzieżowej i dziecięcej, nieco mniej poważnej. ;) Zatem, do dzieła!

Polscy autorzy szeroko pojętej fantastyki:

  • Andrzej Sapkowski
  • Stanisław Lem
  • Dorota Terakowska
  • Jacek Dukaj
  • Marta Kisiel
  • Andrzej Pilipiuk
  • Ewa Białołęcka
  • Jarosław Grzędowicz
  • Adam Faber
  • Marek S. Huberath
  • Jacek Komuda
  • Aneta Jadowska
  • Jacek Piekara
  • Agnieszka Miela
  • Michał Gołkowski
  • Maria Krasowska
  • Adam Przechrzta
  • Martyna Raduchowska
  • Andrzej Ziemiański
  • Aleksandra Janusz
  • Marcin Mortka
  • Jarosław Błotny
  • Aleksandra Polak
  • Maja Lidia Kossakowska
  • Michał Cetnarowski
  • Ella Raj
  • Feliks W. Kres
  • Anna Kańtoch
  • Wit Szostak
  • Marta Krajewska
  • Maciej Guzek
  • Anna Szumacher
  • Janusz A. Zajdel
  • Cezary Zbierzchowski
  • Radek Rak
  • Edmund Wnuk-Lipiński
  • Paulina Hendel
  • Rafał Dębski
  • Eugeniusz Dębski
  • Karina Bonowicz
  • Krzysztof Piskorski
  • Rafał Kosik
  • Andrzej W. Sawicki
  • Anna Borkowska
  • Witold Jabłoński
  • Wawrzyniec Podrzucki
  • Robert J. Szmidt
  • Katarzyna Berenika Miszczuk
  • Jakub Żulczyk
  • Robert M. Wegner
  • Agnieszka Hałas
  • Sławomir Nieściur
  • Jerzy Żuławski
  • Magdalena Kucenty
  • Dariusz Domagalski
  • Remigiusz Mróz
  • Katarzyna Puzyńska
  • Jakub Ćwiek
  • Tomasz Kaczmarek
  • Milena Wójtowicz
  • Jacek Łukawski
  • Maciej Parowski
  • Anna Brzezińska
  • Wojciech Szyda
  • Magdalena Lewandowska
  • Joanna Lampka
  • Magdalena Kubasiewicz
  • Paweł Majka
  • Sylwia Waszewska
  • Krzysztof Kochański (100Lem)
  • Joanna Wachowiak (100Lem)
  • Paweł Wakuła (100Lem)
  • Dorota Pasek
  • Grzegorz Gajek
  • Maciej Liziniewicz
  • Jagna Rolska
  • Krzysztof Jagiełło
  • Monika Maciewicz
  • Magdalena Świerczek-Gryboś
  • Krystyna Chodorowska
  • Michał Cholewa
  • Marcin Szczygielski
  • Tomasz Duszyński
  • Adelina Tulińska
  • Katarzyna Rygiel
  • Przemysław Hytroś
  • Krzysztof Haladyn
  • Anna Lange
  • Katarzyna Wierzbicka
  • Rafał Bulski
  • Agnieszka Grzelak
  • Marcin Hybel
  • Michał Dąbrowski
  • Karolina Fedyk
  • Magdalena Salik
 
Jak widzicie nie ma tu zbyt wielu autorów opowiadań, starałam się też, aby każdy autor miał na swoim koncie więcej niż jedną książkę. Myślę, że w tym zbiorze ponad 90 nazwisk każdy znajdzie coś dla siebie - jest coś dla poszukiwaczy klasyki fantastyki, jest coś dla młodszych czytelników, są tu autorzy starsi i młodsi, jest coś z wątkami militarnymi, historycznymi, kosmicznymi, naukowymi, post apokaliptycznymi, jest urban fantasy, są autorzy, którzy na co dzień piszą książki innych gatunków, są zdobywcy nagród. :)
 
Jeśli chcecie wiedzieć więcej to śmiało pytajcie - i ja, i Sylwia z UnSerious chętnie podpowiemy konkretne książki czy nawet cykle. Zostawiam też linki zewnętrzne - na esencji znajdziecie przykładowe książki części spośród wymienionych tu autorów wraz z krótkim opisem a na culture możecie przeczytać jakie nurty czy klimaty reprezentuje część autorów, są też przykłady.

Jeśli kogoś pominęłam to śmiało dopiszcie w komentarzach! Jeśli masz chęć dowiedzieć się więcej o danym autorze czy jego książkach to napisz koniecznie, a razem poszukamy czegoś co Ci się spodoba. ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...