wtorek, 2 stycznia 2018

TAG #1

Pierwszy post w Nowym Roku tak się złożyło, że będzie jednocześnie podsumowaniem poprzedniego roku i będzie to... TAG do którego nominowała mnie cudowna Agnieszka z Kociego Czytania (koniecznie wpadnijcie!). :D

1.Jakie są trzy najlepsze książki, które przeczytałaś w tym roku?


Tylko 3? O nieeeee! Trylogia czasu Kerstin Gier, Chwila na miłość Joanny Stovrag i Siedemnaście zwierząt Roberta Pucka!




I Godzina Wychowawcza i Inteligencja kwiatów i Życie pszczół i Dwór mgieł i furii i... Miało być trzy. Stop. :D

2. Jaka pozycja ostatnio złamała Ci serce? 





Jakkolwiek śmiesznie to zabrzmi, to będzie to finałowa część cyklu Królowa Tearlingu - Losy Tearlingu Eriki Johansen. Wiem, że to młodzieżowa fantastyka i większość powiedziałaby "Ale jak to? Taka książka złamała Ci serce?", ale cóż mogę poradzić. Autorka całkowicie mnie zaskoczyła, czułam się zupełnie skonfudowana i ostatecznie choć wiem dlaczegom to mimo wszystko moje serce było złamane. Link do recenzji pierwszego tomu - TUTAJ.


 


 
W tej kategorii muszę wspomnieć jeszcze jedną książkę. Światło, które utraciliśmy Jill Santopolo . Ta pozycja może nie złamała mi serca, ale wywołała uczucie jemu bliskie. I nie chodziło o moje uczucia do męskich bohaterów, ale o walkę głównej bohaterki samej ze sobą. To było wyjątkowe i miało "to coś".






3. Czy jest książka, którą wszyscy chwalą, a Ciebie jednak nie przekonała? 



No i mam nadzieję, że mnie nie zlinczujecie, ale to będzie Ugly love Colleen Hoover. Dla mnie to była książka przewidywalna, wypełniona tanimi chwytami nastawionymi na wywołanie emocji u czytelnika, z tak licznymi scenami seksu, że po prostu wynudziłam się przy niej jak rzadko.

 


 



4.Czy jest taka powieść, która została mocno skrytykowana przez większość blogerów, ale Tobie się podobała i będziesz jej wytrwale bronić?


 

Illuminae! Na wielu blogach czytałam recenzje, że książka rozczarowuje, że naiwna, że dziwna, a dla mnie Illuminae Jaya Kristoffa i Amie Kaufman była magiczna, a piękne wydanie poszło w parze z niezwykłą treścią. Sieci neuronowe to jeden z moich ulubionych tematów bioinformatycznych i nie ukrywam - autorzy kupili mnie tym bez reszty. Illuminae, wraz z Repliką Lauren Oliver, to kolejny, nowy kierunek w literaturze młodzieżowej, mroczny, postapokaliptyczny, naukowy, doskonały.



 
5.Lektura, która ostatnio totalnie Cię zszokowała lub pozostawiła po sobie mętlik w głowie? 



Myślę, że będzie to Większość bezwzględna Remigiusza Mroza. Ostatnia scena mnie zszokowała i pozostawiła z opadniętą szczęką w niedowierzaniu i jestem bardzo ciekawa jak teraz autor z wybrnie z zakończenia tej książki.







 
6.Jaką jedną książkę powinien przeczytać absolutnie każdy, niezależnie od gatunku jaki preferuje?

Każdego roku typuję jedną książkę do przeczytania "dla wszystkich". W zeszłym roku było to Polska odwraca oczy Justyny Kopińskiej. W tym myślę, że Chwilę na miłość Joanny Stovrag. Tych którzy sądzą, że jest to jakiś romans od razu wyprowadzam z błędu. Chwila na miłość to owszem, książka o miłości, ale oprócz tego o pięknie krajów bałkańskich, o ich kulturze, smakach, zapachach i zabytkach. Oprócz tego jest to książka o wojnie, która kosztowała tysiące ludzi życie i zrujnowała to międzykulturowe piękno czy o wielkiej odwadze zarówno mieszkańców jak i tytułowej bohaterki Joanny, która wbrew wszystkiemu zdecydowała się na śmiertelnie niebezpieczną podróż do ukochanego.


To naprawdę niesamowita książka, z jednej strony romantyczna, ale z drugiej bez cukierkowego opisu wojny, która absolutnie romantyczna nie jest. Świetna książka i bardzo ją polecam. :)
  

7.Jaki autor jest według Ciebie niesłusznie niedoceniony lub mało znany? 



Ostatnio często o tym piszę, ale co ciekawe za każdym razem mam kolejne pomysły kogo wskazać. W grudniu w podobnym pytaniu wskazałam na Josteina Gaardera. W tym wskażę Madeleine L'Engle. Pani L'Engle napisała niedużo książek, a te które polecam to cykl o Rodzinie Austinów oraz Fałdka czasu. Przyznam szczerze, kiedy czytałam Rodzinę Austinów miałam jakieś 12-13 lat i ten cykl był fantastyczną przygodą, rodzinną, pełną przygód, ale także młodzieżowych filozoficznych rozważań o życiu, celu, uczuciach. Ostatni tom zapadł mi w pamięci szczególnie, jest nieco bardziej abstrakcyjny niż trzy poprzednie, a pojawia się tam temat śmierci dziecka widzianej oczami w zasadzie drugiego dziecka. Niesamowity młodzieżowy cykl, który mieli szansę poznać tylko Ci, którzy głęboko dłubali w bibliotece lub bibliotekarz im go polecił, a to wielka strata, bo książki są naprawdę niezwykłe. Chciałabym aby więcej dzieciaków w tym wieku mogło ten cykl przeczytać. Fałdka czasu to już typowa fantastyka z lekko chrześcijańską naleciałością, ale wciąż pozostawia niezwykłe wrażenie, dziecięca i pełna uroku.

8.Która postać książkowa jest najbardziej podobna do Ciebie lub którą chciałabyś być?





O kurcze. Szczerze mówiąc nigdy szczególnie nie utożsamiam się z bohaterami książek, ale jeśli z kimś się utożsamiałam to z bohaterami Harry'ego Pottera. Niech więc będzie Hermiona albo profesor McGonagall, bo zawsze chciałam być animagiem! :)







9.Czy jakaś książka podobała Ci się mniej niż jej ekranizacja? Jeśli tak, to jaka? 


Tak. Pan Tadeusz. :D Spośród wielu lektur, które przeczytałam z prawdziwą radością jedną z
niewielu przeze mnie znielubionych jest Pan Tadeusz Adama Mickiewicza. Domyślam się, że łapiecie się teraz za głowę z niedowierzania, ale ja po prostu tej książki nie trawię i cóż. Za to film akceptuję, oglądałam ze trzy razy dzięki czemu choć nie byłam w stanie skończyć Pana Tadeusza w wydaniu książkowym (za czwartym razem dotarłam do 9 księgi i to był mój najlepszy wynik) znam fabułę dość dobrze aby nikt na tej nieznajomości mnie nie przyłapał. :D



10.Wymień kilka blogów, które warto odwiedzić. 

To chyba najtrudniejsze pytanie w całym wyzwaniu! Postanowiłam jednak rozegrać je nieco inaczej!

Bardzo polecam cztery blogi nieksiążkowe - wszystko smaczne czyli mój ulubiony blog kucharski, Jest rudo czyli najlepszy blog o estetycznej blogosferze i robieniu zdjęć, Wyrwane z kontekstu jako najlepszy blog o życiu oraz Taste away blog o podróżach, jedzeniu i o życiu.




Za to tym razem do wyzwania nominuję:
Ajkę Majkę z bloga Naćpana książkami
Karolinę z bloga Czytam wszystko
Kirimę z bloga Misie czytanie podoba

Kasię z Księgozbioru Kasiny
i każdego kto chciałby wziąć udział w tym tagu! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...