wtorek, 21 listopada 2017

„Replika” Lauren Oliver



Tytuł: Replika

Autor: Lauren Oliver
 
Wydawnictwo: Moondrive, Otwarte
Data wydania: 2017
Liczba stron: 304
Tłumacz: Monika Bukowska
Kategoria: Fantastyka, fantasy, literatura młodzieżowa
Ocena: 8/10



Książka Lauren Oliver trafiła do mnie w ramach book tour u Justyny z bloga Książko miłości moja (do której serdecznie Was zapraszam) oraz wydawnictwa Otwartego, za co bardzo dziękuję!

Replika jest bardzo interesującym połączeniem fantastyki i Young Adult. Główne bohaterki książki są dwie – Gemma i Lira. Jedna jest repliką, druga prawdziwą dziewczyną. Jedna żyje w kompleksie badawczym na wyspie, bogaty dom drugiej jest otoczony wysokim płotem. Największym problemem jednej jest nadwaga i wredne koleżanki, podczas gdy druga boi się trafić do bloku G czyli Grobowca, skąd rzadko wraca się żywym. Pewnego dnia dochodzi do nieuniknionego spotkania repliki i człowieka i nic już nie będzie takie jak dawniej ani w życiu Gemmy, ani w życiu Liry.

Książka ma wiele atutów. Po pierwsze jest napisana dla młodzieży, językiem przyjemnym i niezbyt trudnym. Zaletę tego faktu docenia się szczególnie dlatego, że część poruszanych w książce tematów ma charakter naukowy, zatem zrozumiałość jest cechą bardzo pożądaną. Drugim i w moich oczach chyba największym atutem jest właśnie obecność zagadnień naukowych. Nie powiem, samo zagadnienie autorka wybrała dosyć ambitnie, a tak się złożyło, że sama prywatnie bardzo lubię te tematy i zgłębiłam je na znacznym poziomie. Z dużym zaskoczeniem odkryłam, że w całej książce mój niepokój wywołało tylko jedno zdanie, a i tutaj nie jestem pewna, czy nie nawaliło raczej tłumaczenie. Bardzo także chwalę wybór tematu prionów, trudnego, nigdy wcześniej przeze mnie nie spotkanego, ani na polu literatury fantastycznej czy YA, ani nawet w literaturze niespecjalistycznej w ogóle, a jednocześnie ciekawego, kontrowersyjnego i w dużym stopniu prawdziwego. Jestem pod wrażeniem. Inna sprawa, że choroby prionowe to akurat jedno z moich poważnych zainteresowań, więc co tu dużo mówić, Lauren Oliver trafiła w mój gust.

(…) Ale wkrótce dotarło do niej, że jest na przegranej pozycji,
tak samo jak z próbami ignorowania go – był niczym 
stanie po środku autostrady
i udawanie, że nie widzi się osiemnastokołowej ciężarówki,
która zaraz rozgniecie cię na miazgę.

Kolejną zaletą Repliki jest podwójna narracja. Książkę można czytać na dwa sposoby, a ja z racji tego, że czytałam pierwszy jej rozdział przedpremierowo, zdecydowałam się zacząć lekturę od części z punktu widzenia Gemmy. Notabene wydaje mi się, że jest to dobry początek, ponieważ część Liry jest bardziej szczegółowa, ale i wagę pewnych informacji możemy lepiej docenić kiedy już znamy ogólny obraz, przedstawiony przez Gemmę. Jest to bardzo ciekawy zabieg, a trzeba oddać, że Lauren Oliver bardzo dobrze go wykorzystała.  Dzięki temu nie tylko udaje nam się poznać ciekawą, ale skomplikowaną historię z dwóch perspektyw, ale dodatkowo obie wzbogacają książkę o swoje spojrzenie na punkty wspólne obu postaci. Pisanie tego ze zwykłym podziałem na rozdziały nie przyniosłoby tak interesującego efektu.

Wady książki? Nie da się ukryć książka jest młodzieżowa, zatem czasami pewne rzeczy są bardzo uproszczone. Nie wiem czy jest to wada samej książki, ale bez wątpienia jest to wyczuwalne kiedy lekturę poznaje starszy czytelnik. Niestety także wątek miłosny jest dosyć hmmm… Prosty. Jednak na plus trzeba policzyć fakt, że nie występuje tu żaden trójkąt miłosny co mnie osobiście, bardzo ucieszyło.

Nikt nie rodził się potworem , nie czyniły tego okoliczności ani los.
Potwory chciały być potworami.
Tylko takie narodziny były przerażające i one ciągle,
każdego dnia, zdarzały się na nowo.

Jednak jak widać po recenzji – książka miło mnie zaskoczyło, ma wiele plusów, a co chyba najważniejsze – bije z niej spory powiew świeżości. Jeśli ktoś będzie miał chęć poznać nowe spojrzenie na eksperymenty na ludziach, granice genetyki, choroby prionowe w wersji lekkiej, młodzieżowej, a poprawnej to gorąco polecam. Ja osobiście jestem pod wielkim wrażeniem Repliki i tego jak przenosi ona literaturę młodzieżową na kolejny poziom, bez wątpienia sięgnę po kolejny tom i mam nadzieję, że i tym razem autorka sprosta naprawdę dużemu wyzwaniu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...