poniedziałek, 12 czerwca 2017

Dajmy głos książkom i zostańmy pogromcami nudy!

http://www.szufladopolka.pl/2017/06/pogromcy-nudy-w-akcji-czyli-woluminy.html
Każda książka ma mnóstwo do powiedzenia, wystarczy dać jej głos. Niektóre są odważne i głośno opowiadają o sobie w każdym miejscu, inne są trochę bardziej nieśmiałe i tylko się na mieście pokazują, a jeszcze inne wolą po prostu działać poprzez media. Każda z nich jest bohaterką. W akcji Woluminy. Głos książki możemy naszym lekturom pomóc się wyrwać z domowych pieleszy i pozwiedzać świat, podzielić się  tym co w ich sercach - treścią, okładką z innymi.

Pogromcy nudy w akcji - ale o co chodzi?

Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o promocję czytelnictwa! ;) Mówiąc precyzyjnie, książka najczęściej jest naszym przyjacielem w domu i rzadko widujemy ją w tzw. przestrzeni publicznej. Zdecydowanie zbyt rzadko. Tymczasem przecież jest ona świetnym towarzyszem każdej wolnej chwili, nie tylko gdy masz czas pójść do parku i poczytać, ale też w kolejce do apteki, w pociągu, w oczekiwaniu na otwarcie dziekanatu czy wtedy kiedy masz numerek 89 na poczcie, a przy okienku jest 63. ;) 

Ale większość z nas tutaj to wie, więc właściwie po co o tym piszę? A no po to, że inni wiedzą to niekoniecznie. Siedzisz w parku z dzieciakami? Poczytaj im na głos, zaproponuj, że mogą dosiąść się też inni. Sterczysz w kolejce i widzisz nerwowe uśmiechy? Zaproponuj chwilę z Twoją lekturą (dlatego dobrze jest mieć od razu dwie!).

Organizatorem Akcji jest Zuzanna Gajewska, właścicielka bloga Szufladopółka.

Co jest najlepsze? 
Do akcji może przyłączyć się każdy, czyli Ty też! ;)

Jak wziąć udział?
Na potrzeby akcji Woluminy. Głos książki istnieją trzy możliwe role:
  • Superbohater/Sojusznik, czyli członek Drużyny Pogromców Nudy – każdy z uczestników, który odważy się czytać na głos w miejscu publicznym.
  • Pomocnik Superbohatera – działa po cichu, ale skutecznie. Pokazuje się z książką w miejscach publicznych, pozostałe zadania wypełnia tak, jak Superbohater, na którego zawsze może awansować, jeśli odważy się przeczytać na głos.
  • Promotor – działa z ukrycia ;) Informuje o akcji na swoim blogu i w mediach społecznościowych, werbuje Uczestników. 
... i zadania, jakie w jej ramach się wykonuje (tutaj w skrócie, po dokładniejsze informacje zapraszam do grupy na facebooku gdzie jednocześnie znajdziecie dokładne wytyczne i aktualności). Sam możesz zdecydować jaką rolę wolisz i zawsze możesz ją zmienić. ;)

Oto podstawowe punkty misji:








1. Czytaj w miejscu publicznym

Podstawowe zadanie Superbohatera czyli złap książkę i poczytaj innym w miejscu publicznym. Bądź lekiem na irytację podróżnych w oczekiwaniu na autobus, poczytaj w parku, a kto wie ile osób się przysiądzie, a może urozmaicisz czas oczekiwania na poczcie lub w kolejce do lekarza?
Możesz też działać w sposób zorganizowany - może jakaś czytelnicza akcja w szpitalu, w bibliotece, przedszkolu?

2. Czytaj na głos

Taka jest idea akcji - ratunek dla osób, które nie wzięły ze sobą książki. Czekają na coś, strasznie się nudzą i wtedy pojawiasz się Ty – superbohater z tajemną bronią – książką. Możesz zacząć czytać od razu na głos albo zapytać ludzi czy mają na to ochotę opowiadając trochę o akcji. Wszystko zależy od sytuacji. Nie musisz czytać długo, wystarczy krótki fragment, ważne, by przekazać ideę. 

2a. Porady dla Pomocników, ewentualnie dla Superbohaterów (w kryzysowym momencie)

Jeśli jednak czytanie na głos będzie to dla Ciebie problemem - nic straconego, są inne rozwiązania. Możesz mieć przy sobie kilka książek i zapytać innych czy chcą sobie chwilę poczytać. Poczytaj wszystkim lub jednej osobie, która siedzi akurat obok. Może odwagi doda Ci obecność znajomego i czytanie na role, a może zaczniesz czytając jednej osobie, a nim się obejrzysz reszta się przyłączy?

A czasem wystarczy, że po prostu pokażesz się z książką, co pewnie już robisz ;). Do tego powiesz pod nosem albo koleżance przez telefon, że umilasz sobie czekanie czytaniem. Może ktoś skorzysta z tego sposobu na zabicie nudy ;)

3. Czytaj książkę z listy wydawców

Do ciebie należy wybór książki, którą chcesz podzielić się z innymi. Czytaj to, co lubisz, wtedy wydasz się bardziej autentyczny. Jednak nawet superbohaterzy muszą przestrzegać prawa, w tym wypadku prawa autorskiego, dlatego czytać na głos możemy tylko książki wydawnictw, które udzieliły nam na to zgody (a nie jest ich mało!) lub książek z domeny publicznej, które znajdziecie na http://domenapubliczna.org/zasoby/
Oczywiście autorzy książek mogą czytać swoje książki bez ograniczeń. ;)

Nie wykluczone, że wydawnictwa będą nam przesyłać książki, które potem będą nagrodami za zaangażowanie. Samo pokazanie się z książką nie ogranicza tytułów. Lista współpracujących wydawnictw dostępna będzie w osobnym dokumencie na stronie na facebooku i mamy nadzieję, że będzie stale rosła. Wierzymy, że w Waszych biblioteczkach (lub bibliotekach!) są książki z różnych oficyn i na pewno znajdziecie coś do przeczytania w ramach akcji!

4. Zrób fotkę, nagraj filmik

Udokumentuj swoje działanie w ramach akcji. Zrób sobie selfie z książką lub poproś kogoś o zrobienie ci zdjęcia w trakcie czytania. Możesz też nagrać filmik, gdy czytasz.

Na potrzeby akcji powstał zestaw szablonów np. „Jestem bohaterem – czytam”, „Czytanie na czekanie”, „Darmowe czytanie” itp. Szablon możesz wydrukować, wziąć na akcję i wykorzystać do zdjęcia. Szablony są dostępne na facebookowej grupie akcji i każdy uczestnik, który z niego skorzysta, może umieścić na nim swoje logo obok loga organizatorki czyli Szufladopółki rzecz jasna. :)

4. Promuj

Zamieść zdjęcie/filmik na Facebooku na swoim profilu blogowym (i jeśli chcesz prywatnym) lub tylko prywatnym jeśli nie masz bloga/fan page (opcjonalnie na innych kanałach w social mediach). Oznacz w poście Szufladopółkę i nie zapomnij o hastagach: koniecznie #głosksiążki, opcjonalnie #woluminy, #pogromcynudy #czytamjestembohaterem #pokonajnudeczytaj i podobne konfiguracje, jak coś Cię najdzie. Zdjęcia będą publikowane również na FP Szufladopółki i blogu oraz zostaną zaprezentowane podczas podsumowania – biorąc udział w akcji wyrażasz zgodę na ich użycie do promocji akcji. Mile widziane oznaczanie wydawnictwa i autorka, którego książkę czytasz.

5. Napisz post na blogu

Zamieść relację z Twojego czytania na swoim blogu. Napisz, gdzie i co czytałeś, jakie były reakcje ludzi, a jakie Twoje odczucie. Dorzuć do posta wspomniane wyżej foto lub wideo oraz logo akcji. Wskaż organizatora, czyli Szufladopółkę. Mile widziane wrzucenie na bloga logo akcji, jako baneru na czas trwania inicjatywy oraz informacja o wydawnictwach nas wspierających.

6. Zaproś innych

Możesz zachęcić ogólnie, a możesz rzucić wyzwanie znajomym, którzy według Ciebie też nadają się na Superbohaterów. Napisz do nich, oznacz w poście i podpuść, że pewnie się nie odważą ;) Możesz zapraszać znajomych, innych blogerów, a nawet autorów, z którymi np. współpracujesz. Oraz lokalne ośrodki kultury, biblioteki, księgarnie, wszelkie podmioty związane z literaturą. Zaproszone przez Ciebie osoby mogą przyłączyć się jednorazowo, bądź jeśli chcą, mogą dołączyć do naszego grona.

7. Zostań na dłużej

Nie ma sprawy, jeśli spełnisz minimum to jest: trzy działania po jednym na miesiąc akcji: czerwiec, lipiec, sierpień (czytania w różnych miejscach lub w tym samym, ale w innych terminach). Jednak im więcej czytania w miejscach publicznych, tym więcej pokonanej nudy i uratowanych ludzi. Akcja będzie trwała do września, więc możesz działać przez całe lato. Na najaktywniejszych pomocników będą czekały nagrody książki i gadżety.

8. Informuj, przypominaj

Akcja jest dość rozłożona w czasie. Jest zaplanowana na ciepłe miesiące: od czerwca do września. Aby udział w niej nie przyjął formy słomianego zapału napisz post na blogu o akcji przynajmniej raz w miesiącu. Może to być wspomniana wyżej relacja, a jeżeli w danym miesiącu nie będziesz działać czytelniczo napisz po prostu, że taka inicjatywa ma miejsce. Ja będę robić co miesięczne podsumowania, Ty też możesz. Ważne, żeby temat nie przepadł w internetowej otchłani.
Podsumowanie akcji nastąpi podczas Festiwalu Literatury Wielorzecze w Elblągu, który odbędzie się w dniach 22-24 września 2017 roku.

9. Masz pytania? Pisz!

Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z akcją pisz na szufladopolka@gmail.com lub poprzez fan page Szufladopółka. W celu ułatwienia komunikacji jest również grupa na Facebooku, gdzie można zadawać pytania, rozwiewać wątpliwości, wrzucać linki do dokumentacji Waszych działań i znajdziecie ją tutaj: https://www.facebook.com/groups/455564944781961/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...