wtorek, 26 października 2021

Podniebna przygoda czy ciężki przyziemny trening czyli „Kosmiczna rekrutacja. Testy i ćwiczenia ESA dla przyszłych astronautek i astronautów" Tima Peake'a

 
Tytuł: Kosmiczne rekrutacje. Testy i ćwiczenia ESA dla przyszłych astronautek i astronautów
 
Autor: Tim Peake

Wydawnictwo: Young (Kobiece)
Data wydania: 2021
Liczba stron: 272
Tłumacz: Katarzyna Nowakowska
Kategoria: Literatura popularnonaukowa, literatura młodzieżowa
Ocena: 8/10

 

Na początku 2021 roku Europę obiegła sensacyjna wiadomość - Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) rozpoczyna pierwszy od 11 lat nabór astronautów. Do ESA należą 22 państwa, wśród których jest również Polska i nie będę ukrywać - również w naszym rodzimym półświatku (zwłaszcza naukowym) zawrzało. W sierpniu dowiedzieliśmy się, że swoją aplikację złożyło ponad 23 000 osób! Ci ludzie wciąż czekają na odpowiedzi i zaproszenia do kolejnych etapów kwalifikacji, ale my możemy się już podjąć stosownych testów dzięki książce Tima Peake'a, jednego z sześciu astronautów wybranych w poprzedniej edycji naboru w 2008/2009 roku.

Kosmiczna rekrutacja. Testy i ćwiczenia ESA dla przyszłych astronautek i astronautów to świetnie opisany zbiór stu testów, zagadek i ćwiczeń, które faktycznie pojawiły się w ramach procesu rekrutacji ESA. Opracowanie jest faktycznie bardzo przekrojowe - po pierwsze dotyczy różnych etapów rekrutacji, a po drugie zadania mają bardzo zróżnicowany stopień trudności. Część z nich sprawdza wiedzę, umiejętność koncentracji, zdolność logicznego myślenia, inne nasz rys charakterologiczny i zdrowie w tym umiejętność przetrwania w trudnych warunkach, a kolejne szeroko pojętą umiejętność pracy w grupie czy to w postaci rozwiązywania konfliktów, czy możliwości lingwistycznych. 

Nie możesz po prostu iść na uniwersytet, aby tam nauczyć się, jak zostać astronautą. Doradcy zawodowemu trudno byłoby polecić gwarantowaną ścieżkę takiej kariery - bo jej po prostu nie ma.

Mnie osobiście Kosmiczna rekrutacja. Testy i ćwiczenia ESA dla przyszłych astronautek i astronautów sprawiła mnóstwo radości. Z ogromnym zainteresowaniem czytałam opisy kolejnych etapów i opracowania przygotowanych zestawów testów, które sprawdzały bardzo różne umiejętności. Rozwiązywanie kolejnych zadań przynosiło poczucie satysfakcji, bo jak inaczej odebrać takie wyzwanie do najbardziej elitarnego (najrzadszego?) zawodu świata? Jak słusznie zauważa autor, nie ma szkoły astronautów. Po każdej części zadań były zamieszczone odpowiedzi, często z nieco szerszym wyjaśnieniem. Przyznaję, że czasami zaskakiwałam samą siebie - nie mam pojęcia skąd znałam 4 fazy działania czterosuwowego silnika Otto albo jakim cudem dopasowałam nazwy zwierząt po niderlandzku do tych po angielsku. Innym razem odkrywałam moje znienawidzone zadania z bloczkami. Niestety, pomimo niezłego wyniku z pierwszej części, kolejna raz na zawsze pozbawiła mnie złudzeń - nie zostanę astronautą, kosmonautą czy tajkonautą, bo niestety odpadnę na etapie testów medycznych. Mimo to z radością podjęłam się rozwiązywania kolejnych łamigłówek dotyczących rozwiązywania konfliktów, współpracy w grupie, umiejętności językowych i logicznych. Muszę nieskromnie przyznać, że o dziwo ta część poszła mi bardzo dobrze! Dla równowagi muszę jednak przyznać, że niektórych rozwiązań nie rozgryzłam do dziś i nadal nie umiem w wyobraźni poprawnie obracać kostki tak żeby moja kropka znalazła się tam gdzie powinna. :D

Książka Tima Peake'a jest intrygująco napisana i naprawdę trudno się od niej oderwać. Ogromnie przypadły mi do gustu przytoczone historyjki, dwie wkładki ze zdjęciami ze szkoleń czy trafne komentarze do polskiego wydania. Świetnie poradziła sobie także tłumaczka, choć to chyba nie powinno dziwić, bo Katarzyna Nowakowska ma na swoim koncie tłumaczenia komiksów z uniwersum Gwiezdnych Wojen. ;)

Najprawdopodobniej pierwsza osoba, która będzie spacerować po Marsie, już się urodziła - on czy ona chodzi teraz do szkoły. To możesz być ty. 
Czego zatem ci trzeba, aby tą osobą zostać?

Muszę powiedzieć, że księgarnia taniaksiazka.pl, która podarowała mi Kosmiczną rekrutację Tima Peake'a, sprawiła mi ogromną przyjemność! Spędziłam sporo czasu z kolejnymi zagadkami, ćwiczeniami i łamigłówkami, które testowały moją kreatywność, szybkość podejmowania decyzji, wyobraźnię przestrzenną, pamięć wzrokową,  umiejętność szacowania, umiejętność komunikacji niewerbalnej, świadomość sytuacyjną, pracę zespołową, kompetencje językowe... Sam opis rekrutacji ogromnie mnie wciągnął, z prawdziwą fascynacją czytałam kolejne strony by dowiedzieć się więcej.

Przyznaję, że gdy tylko otrzymałam tę książkę wiedziałam komu chciałabym ją później pożyczyć, ale już w połowie lektury moja lista osób była tak długa, że czułam się lekko zagubiona! To naprawdę idealna książka na prezent, a z całą pewnością Kosmiczna rekrutacja. Testy i ćwiczenia ESA dla przyszłych astronautek i astronautów spodoba się nie tylko starszym czytelnikom, ale również tym znacznie młodszym w wieku licealnym i pasjonatom tematu, bo książka jest bardzo zręcznym połączeniem literatury popularnonaukowej z literaturą młodzieżową! Tak uniwersalna treść to prawdziwy skarb i prawdę mówiąc nie mogę się doczekać by podzielić się nią z innymi!


Za możliwość lektury bardzo dziękuję księgarni taniaksiążka.pl!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...