niedziela, 6 września 2020

Fantastycznie motywująca wyprawa przez świat oczami kobiet czyli „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek 2" Elena Favilli, Francesca Cavallo


Tytuł: Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek 2

Autor: Francesca Cavallo, Elena Favilli

Wydawnictwo: Wydawnictwo Debit
Data wydania: 2018
Liczba stron: 224
Tłumacz: Ewa Borówka
Kategoria: Literatura dla dzieci i młodzieży
Ocena: 10/10

 

 

Minione dwa tygodnie były dla mnie niezwykle bezlitosne. Kiedy wieczorami w końcu wracałam do domu, z przyjemnością zanurzałam się pod kołdrę i zabierałam się za lekturę. Wyjątkowo popalić dał mi czwartek i piątek z zeszłego tygodnia, dlatego gdy dostałam Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek 2 Francescy Cavallo i Eleny Favilli od razu zabrałam się za lekturę. Jak spragniony na pustyni potrzebuje wody, tak ja pilnie potrzebowałam czegoś pozytywnego i motywującego. Czegoś co pomoże mi przetrwać, wywołany nieżyczliwymi słowami i nieprzyjemnymi zdarzeniami, moment zwątpienia.

Jak pamiętacie, choć pierwsza część nie ustrzegła się przed pewnymi błędami, to zrobiła na mnie niezwykle pozytywne wrażenie, dlatego byłam bardzo ciekawa jak to będzie z częścią drugą! Nie powiem, miałam pewną obawę, że może to być tak zwane odcinanie kuponów jako, że pierwsza część definitywnie odniosła spektakularny sukces. ;)

Od życia dostaniesz to, o co się odważysz poprosić.
- Oprah Winfrey -
 
Na moje szczęście wszelkie obawy okazały się całkowicie nieuzasadnione!

Podobnie jak w poprzedniej części książka przedstawia 100 kobiet, a każda biografia składa się z jednej strony tekstu o bohaterce i jednej ilustracji. I niech wolno mi będzie tutaj napisać, że wizualna strona tek lektury ponownie olśniewa! Ilustracje są piękne, staranne i niezwykle różnorodne. Jeśli chodzi o teksty to są one przede wszystkim doskonale przemyślane. Każdy z nich jest ciekawy, wartościowy i doskonale zbudowany. W odróżnieniu od poprzedniej części, tym razem absolutnie każda biografia się broni biorąc pod uwagę tylko to co jest napisane w książce. Jestem tym zachwycona, bo przeczytałam 100 naprawdę dobrych, motywujących do działania, do życia w zgodzie ze sobą, do pielęgnowania ważnych dla nas wartości. To naprawdę się ceni, bo takie lektury nie zdarzają się często!

Językowo jest fenomenalnie. Całość jest napisana bardzo zrozumiale, w taki sposób, że przyjemność z jej lektury będzie czerpał czytelnik w każdym wieku. Jednocześnie nie pomija ważnych dla historii fragmentów, tłumaczy je najlepiej jak to możliwe, a dodatkowo na końcu książki jest też krótki słowniczek. Po raz kolejny doskonałą pracę wykonała także tłumaczka.

Każda odpowiedź powinna nieść nowe pytanie
- Wisława Szymborska -
 
O ile przy części pierwszej miałam kilka wątpliwości to przy tej mam już tylko dwie. W książce są przedstawione ze dwie, może trzy, bohaterki, których niejednoznaczną rolę być może warto byłoby z dzieckiem omówić. Mam tutaj na myśli na przykład Ellen DeGeneres, o której rozliczne media rozpisują się obecnie w niekoniecznie pozytywny sposób. Według mnie, przy nieco starszych czytelnikach warto wspomnieć, że przedstawione tutaj osobistości są wciąż tylko ludźmi i również mogą popełniać błędy. ;)

Drugą kwestią jest to co napisałam również przy części pierwszej - ta książka, choć nie powinna, może wywoływać kontrowersje. Uważam, że dobór jej bohaterów jest jak najbardziej uzasadniony i absolutnie każda biografia prezentuje coś wyjątkowego. Nie mniej, jeśli nasze poglądy są nieco bardziej konserwatywne to po prostu podczas lektury pojawi się przestrzeń do rozmowy z dzieckiem o tolerancji.

Nie bój się żyć,
nie bój się gonić za marzeniami,
bój się tylko zastoju
- Anita Garibaldi -

Mnie osobiście dobór bohaterek tej książki zachwycił. W pierwszej części pojawiło się bardzo wiele bardzo znanych postaci i kilka bardzo nieznanych. Tym razem jest inaczej, sporo spośród przedstawionych sylwetek to wybory doskonałe, ale wcale nie takie oczywiste. Pomijając bardzo wiele całkowicie nieznanych mi kobiet, nawet część znajomych nazwisk stanowiły wspaniałe, ale mniej znane bohaterki jak chociażby Joan Beuchamp Procter, Isadora Duncan, Beatrix Potter czy Rosalind Franklin. Z drugiej strony pojawiły się tu także Hedy Lamarr czy Gloria Steinem, których biografie nie tak dawno szturmem podbijały rynek książki albo Mary Shelley, do której postaci chętnie ostatnio nawiązują seriale. Oczywiście znajdziemy tu także kilka bardzo znanych postaci - Madonnę, J. K. Rowling, Nefertiti czy Agathę Christie, które nie zaskoczą starszych czytelników, ale młodszych..? Z pewnością. Bardzo mnie cieszy taka mieszanka, od artystek, królowych i pisarek, przez naukowczynie, prawniczki czy lekarki po rewolucjonistki, działaczki polityczne czy mówczynie. Spotkamy w tej książce piłkarkę i matematyczkę, himalaistkę i akrobatkę, sokolniczkę, malarkę i modelkę. Wydaje się, że naprawdę są tu wszystkie profesje i pasje jakie tylko można by sobie wymarzyć - czyż to nie fantastyczne?

Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek 2 to według mnie majstersztyk w swojej kategorii. Mam w ręku bardzo przemyślaną i świetnie napisaną inspirującą lekturę, z której radość będą czerpać czytelnicy w każdym wieku. Jestem przekonana, że każdy znajdzie tu coś dla siebie, według mnie ma możliwości, aby czytelnik znał wszystkie przedstawione bohaterki. 

 Bezpieczeństwo powinno być prawem przysługującym z urodzenia
- Clemantine Wamariya -

PS Ja jestem bardzo szczęśliwa polskim akcentem. Jedna bohaterka i jedna ilustratorka pochodzą z Polski! Autorce naprawdę świetnych grafik szczerze gratuluję, ale obecność Wisławy Szymborskiej naprawdę mnie wzruszyła!

PS2 Niedawno dowiedziałam się, że na październik jest planowane wydanie części trzeciej! Nie mogę się doczekać!!

| Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek. 100 historii niezwykłych kobiet |
| Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek 2 |


Za możliwość lektury bardzo dziękuję wydawnictwo Debit oraz portalowi BookHunter.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...