wtorek, 26 marca 2019

„Spójrz na mnie" Yrsa Sigurdardóttir


Tytuł: Spójrz na mnie

Autor: Yrsa Sigurdardóttir

Cykl: Thora
Tom: 5
Wydawnictwo: Muza
Data wydania: 2011
Liczba stron: 462 
Tłumacz: Jacek Godek
Kategoria: Kryminał, thriller
Ocena: 9/10




Pewnego dnia moja Mama przyniosła do domu książkę, którą poleciła Jej koleżanka z pracy. Biała okładka z psychodelicznymi oczami od razu przyciągnęła moją uwagę. Chciałam przeczytać kilka pierwszych stron dla sprawdzenia, ale prawda jest taka, że gdy tylko nad nią usiadłam, przepadłam. Yrsa Sigurdardóttir dosłownie uwięziła mnie w swojej książce.

Pani Sigurdardóttir w tej części opowiada nam o Thorze Gudmundsdottir - prawniczce z niewielkiej islandzkiej kancelarii. Thora ma zakęcone życie prywatne, a i często bierze nietypowe sprawy. Tym razem zgłasza się do niej przebywający na zamkniętym oddziale psychiatrycznym mężczyzna skazany za pedofilię, prosząc ją o zgłoszenie rewizji od dawanego wyroku dotyczącego skazanego za podpalenie ośrodka rehabilitacyjnego.
Z czasem Thora zdaje sobie sprawę, że cała ta historia składa się ze znacznie większej liczby pytań niż opowiedzi, bo oprócz tego kto i dlaczego miałby podpalić ośrodek powodując śmierć kilku osób, bohaterka zaczyna zadawać sobie pytanie o to dlaczego skazany za pedofilię Josseeinn w ogóle zdecydował się pomagać skazanemu z zespołem Downa.

Spójrz na mnie dogłębnie mną wstrząsnęło. Po pierwsze Yrsa Sigurdardóttir fantastycznie wplata w swoją książkę wątki polityczne i społeczne Islandii dzięki czemu podróż z fabułą to nie tylko doskonała i trzymająca w napięciu kryminalna przygoda, ale także całkiem niezła lekcja o Islandii. W tym tomie dużo dowiemy się o tym jak w Islandii wyglądają ośrodki dla upośledzonych fizycznie i psychicznie czy też w jaki sposób kraj radził sobie podczas kryzysu finansowego z 2008, co naprawdę stanowi wielką wartość dodaną.

Po drugie to niesamowite jak zręcznie autorka porusza się pomiędzy tematami naprawdę trudnymi i w sumie dosyć delikatnymi w świadomości społecznej, a rzeczowym prowadzeniem sprawy, zabawnymi relacjami z sekretarką czy szalonym życiem osobistym. Niesamowici są także bohaterowie - chłodni, zawaleni pracą, czasami zmęczeni, czasami zirytowani, z dużą liczbą zawirowań osobistych - są całkiem jak żywi. 

Los bywa nieobliczalny. Z tego co zauważył, 
wciąga człowieka w pułapkę, każe mu wierzyć, że wszystko będzie dobrze, 
po czym podcina nogi, gdy się tego najmniej spodziewa.

Po trzecie, książka jest niezwykle dynamiczna, a przy tym naprawdę mroczna, pełna napięcia i napisana w sposób bardzo rzeczowy. To w dużym stopniu odróżnia Yrsę Sigurdardóttir od Camilli Läckberg, która lubi trochę poprzeciągać historię i chętnie wchodzi w różnego rodzaju rozważania i przemyślenia. Drugą rzeczą, którą dosyć poważnie książki autorek się różnią to podejście do wątku obyczajowego. Dla pani Läckberg można stworzyć odrębny gatunek - kryminał obyczajowy, a w niektórych tomach nawet obyczajowy kryminał, bo tyle miejsca zajmują osobiste wątki głównych bohaterów. Tymczasem pani Sigurdardóttir stawia na krótkie nawiązania obyczajowe, które są ważne, ale w żadnym razie nie dominują książki i muszę przyznać, że jednak w kryminałach preferuję takie rozwiązanie.

Jedyny mój błąd polegał na tym, że przed lekturą nie sprawdziłam czy nie jest to któryś tom cyklu, a niestety był. Było to dla mnie rozczarowujące, bo wiecie jak uwielbiam czytać cykle od początku, ale co się stało to się nieodstanie. Zorientowałam się oczywiście, że brakuje mi pewnych rodzinnych informacji o głównej bohaterce, ale na szczęście nie stanowiło to poważnego problemu i błyskawicznie udało mi się wszystko wywnioskować na podstawie fabuły.

Po przeczytaniu Spójrz na mnie, Yrsa Sigurdardóttir stała się jedną z moich ulubionych autorek kryminałów i oprócz nazwiska, które nawet u nas Polaków może powodować skręcenie języka, nie znam powodu dla którego w naszym kraju jest tak bardzo nieznana, podczas gdy o Camilli Läckberg  czy Tess Gerritsen słyszeli chyba wszyscy. Fenomenalnie skonstruowane wątki psychologiczne, niezmiennie wysoki poziom napięcia, świetna intryga, bardzo mroczny klimat, wyraziści bohaterowie, to wszystko czeka na czytelnika tej książki. Mówiąc zwięźle - doskonały kryminał.
Polecam!

| Trzeci znak | Weź moją duszę | W proch się obrócisz | Lód w żyłach |
| Spójrz na mnie | Statek śmierci |
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...