wtorek, 4 czerwca 2024

O bluszczu, który gotów połamać kości czyli „This Poison Heart. Zatrute serce" Kalynn Bayron



Tytuł: This Poison Heart. Zatrute serce
 
Autor: Kalynn Bayron

Cykl: This Poison Heart
Tom: 1
Wydawnictwo: Moondrive
Data wydania: 2022
Liczba stron: 400
Tłumacz: Alka Konieczka
Kategoria: Fantastyka, Dla młodzieży
Ocena: 8/10


Muszę przyznać, że na tę lekturę już chwilę się czaiłam. Co prawda nie widziałam, aby była szczególnie popularna w mediach społecznościowych, na czytelniczych blogach czy portalach (co budziło we mnie pewną podejrzliwość), ale przeogromnie intrygował mnie wątek umiejętności głównej bohaterki - oddziaływania z przyrodą. Na pewnym etapie motyw darów w stylu żywiołów był niezwykle popularny, ale od dłuższego czasu pojawiał się bardzo sporadycznie. Nieco odświeżył go dla mnie The atlas six, ale... Cóż będę ukrywać - po przeczytaniu opisu książki Kalynn Bayron nabrałam wielkiego apetytu, aby sprawdzić co This Poison Heart. Zatrute serce może mi zaoferować.

Briseis mieszka na Brooklynie wraz ze swoimi adoptowanymi mamami. Na co dzień prowadzi dosyć przeciętne życie, bo po prostu chodzi do szkoły i pomaga w rodzinnej kwiaciarni. Jednak w rzeczywistości w Briseis nie ma nic przeciętnego. Nastolatka umie oddziaływać na przyrodę, tyle że jej umiejętność zupełnie jak natura, pozostaje dosyć kapryśna i nieokiełznana. To wyklucza Briseis z kręgów towarzyskich, utrudnia jej skupienie na lekcjach, zmusza do nieustannej czujności. Nastolatka czuje się zagubiona i znużona, a jednocześnie uwięziona w błędnym kole problemów wynikających na przykład z tego, że gdy wchodzi do pomieszczenia wszystkie kwiaty nagle zyskują kolory, są zdrowsze czy nawet ożywione. Oczywiście Briseis nie poddaje się w eksperymentowaniu ze swoimi umiejętnościami, ale równocześnie nawet gdy odkrywa kolejne tajniki, wciąż nie znajduje sposobu na to by jej codzienność była po prostu bardziej znośna. Gdy dochodzi kolejne zmartwienie - sporej podwyżki czynszu - Briseis czuje się już trochę postawiona pod ścianą, zmęczona i nieco sfrustrowana. Mamy próbują ją przed tym chronić, ale braku pieniędzy ukrywać po prostu się nie da.  Niespodziewanie nastolatka otrzymuje tajemniczy spadek, którym jest niezwykły dom z jeszcze bardziej niezwykłym ogrodem. Ale jak to zwykle bywa, w każdym takim pięknym wydarzeniu musi być jakiś haczyk...

Pragnęłam kontrolować tę moc, czymkolwiek ona była, pomagać mamom w kwiaciarni i być może zaprzyjaźnić się z kimś, kto mnie lepiej zrozumie. Wydawało mi się, że nie oczekuję zbyt wiele.

Spędziłam z tą książką naprawdę bardzo przyjemny czas. Przede wszystkim This Poison Heart. Zatrute serce niesamowicie mnie wciągnęło, czego kompletnie się nie spodziewałam. Ta niezwykle lekko napisana młodzieżowa fantastyka zabiera nas do świata botaniki i mitologii, w poszukaniu swoich korzeni oraz odkrywania siebie i swoich potrzeb. Wszystkie te wątki są doskonale skomponowane - zręcznie się przeplatają i każdy jest poprowadzony od początku do końca (oczywiście w ramach jednego tomu). 

Jednakże chociaż sama fabuła jest interesująca, to momentami nietrudno ją przejrzeć. Wiele motywów, na których się opiera jest nam już doskonale znanych (Dziewczyna jest niezbyt szczęśliwa. Dziewczyna dziedziczy tajemniczy dom. Dziewczyna przeprowadza się do tegoż przybytku i odkrywa kolejne tajemnice.) i z tego powodu jestem zmuszona napisać, że punkt wyjścia jest dosyć... Oklepany. Zakończenie w pewnej części zaskakuje, ale też bez przesady. Jednak chociaż dobrze znamy tematykę na jakiej This Poison Heart. Zatrute serce się opiera, to to co jest po środku dla mnie okazało się całkiem smakowite. Prosta historia, a sporo wartościowego przekazu i szczerych emocji - naprawdę to doceniam.

Prócz oklepanych motywów, wydaje mi się też, że momentami troszeczkę za mocno wszystko kręci się wokół głównej bohaterki. Nie twierdzę, że na tym etapie był to dla mnie problem, ale zwróciło to moją uwagę, zresztą to chyba bardziej refleksja odnośnie młodzieżówek jako takich. Co przypomina mi, że muszę napisać, że czuć też, że jest to właśnie książka skierowana do młodzieży. Ma to swoje wady i zalety - wady z powodu moim zdaniem niezbyt ciekawego wątku kryminalnego, a zalety dzięki lekkości, braku wątków erotycznych i horrorowych.

Wahałam się. Circe była zupełnie obca. Nie wiedziała, jaki jest mój ulubiony kolor, 
co lubię jeść, i nie miała pojęcia, że nie zasnę, póki nie zdejmę skarpetek. 
Nic o mnie nie wiedziała, a ja jeszcze przed kilkoma dniami nie byłam świadoma jej istnienia. 
Dom miał stanowić pomoc dla mojej rodziny, jednak te listy, bez względu na to, co zawierały, wydawały się ciężarem, którego nie chciałam na siebie brać.

Natomiast przeogromnie podoba mi się kreacja głównej bohaterki i jej mam. Przemówiło do mnie to dlaczego przed przeprowadzką życie Briseis było trudne i niezbyt ją satysfakcjonowało. Wszystko było bardzo naturalne - konsekwencje jej daru, niechęć do zmiany, a jednocześnie potrzeba wsparcia rodziny. Ulga po przeprowadzce, możliwość 'puszczenia' nieustannej czujności i samokontroli, potrzeba przyjaciół i w końcu ostatecznie potrzeba i chęć zmian. Briseis na kartach This Poison Heart. Zatrute serce mocno dojrzewa i czuć, że zaczyna oddychać pełną piersią. Doskonale opisana jest jej moc, to jak ją testuje, jak czuje do niej jednocześnie strach, niechęć i tęsknotę. Ta sprzeczność jest naprawdę delikatnie zarysowana, dokładnie na tyle by łatwo było popchnąć czytelnika we właściwą stronę.

Od strony technicznej jest dobrze, ale mogłoby być lepiej - w ebooku są literówki, a na dwóch z nich solidnie się potknęłam, bo nieoczekiwanie przez błędną odmianę zmieniła się płeć rzekomego mówiącego. Co w dialogu jest po prostu konfundujące.

Nie zawiodłam się na pierwszym tomie dylogii This Poison Heart. Nie jest to wybitna młodzieżowa fantastyka, ale bardzo odświeżająca i po prostu przyjemna. Jak możecie przeczytać w recenzji, mam do niej kilka zastrzeżeń, ale ostatecznie z czystym sumieniem mogę napisać, że to był bardzo dobrze spędzony czas i z całą pewnością dosyć szybko sięgnę po zakończenie. Jestem ciekawa czy Briseis uda się odkręcić to, co wydarzyło się na zakończenie pierwszego tomu oraz tego jak rozwiną się jej wyjątkowe umiejętności!

This Poison Heart. Zatrute serce | This Wicked Fate. Przeklęte przeznaczenie |
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...