Każda książka ma mnóstwo do powiedzenia, wystarczy dać jej głos. Niektóre są odważne i głośno opowiadają o sobie w każdym miejscu, inne są trochę bardziej nieśmiałe i tylko się na mieście pokazują, a jeszcze inne wolą po prostu działać poprzez media. Każda z nich jest bohaterką. W akcji Woluminy. Głos książki możemy naszym lekturom pomóc się wyrwać z domowych pieleszy i pozwiedzać świat, podzielić się tym co w ich sercach - treścią, okładką z innymi.
Pogromcy nudy w akcji - ale o co chodzi?
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o promocję czytelnictwa! ;) Mówiąc precyzyjnie, książka najczęściej jest naszym przyjacielem w domu i rzadko widujemy ją w tzw. przestrzeni publicznej. Zdecydowanie zbyt rzadko. Tymczasem przecież jest ona świetnym towarzyszem każdej wolnej chwili, nie tylko gdy masz czas pójść do parku i poczytać, ale też w kolejce do apteki, w pociągu, w oczekiwaniu na otwarcie dziekanatu czy wtedy kiedy masz numerek 89 na poczcie, a przy okienku jest 63. ;)
Ale większość z nas tutaj to wie, więc właściwie po co o tym piszę? A no po to, że inni wiedzą to niekoniecznie. Siedzisz w parku z dzieciakami? Poczytaj im na głos, zaproponuj, że mogą dosiąść się też inni. Sterczysz w kolejce i widzisz nerwowe uśmiechy? Zaproponuj chwilę z Twoją lekturą (dlatego dobrze jest mieć od razu dwie!).
Organizatorem Akcji jest Zuzanna Gajewska, właścicielka bloga Szufladopółka.
Co jest najlepsze?
Do akcji może przyłączyć się każdy, czyli Ty też! ;)
Jak wziąć udział?
Na potrzeby akcji Woluminy. Głos książki istnieją trzy możliwe role:
- Superbohater/Sojusznik, czyli członek Drużyny Pogromców Nudy – każdy z uczestników, który odważy się czytać na głos w miejscu publicznym.
- Pomocnik Superbohatera – działa po cichu, ale skutecznie. Pokazuje się z książką w miejscach publicznych, pozostałe zadania wypełnia tak, jak Superbohater, na którego zawsze może awansować, jeśli odważy się przeczytać na głos.
- Promotor – działa z ukrycia ;) Informuje o akcji na swoim blogu i w mediach społecznościowych, werbuje Uczestników.
Oto podstawowe punkty misji:
1.
Czytaj w miejscu publicznym
Podstawowe
zadanie Superbohatera czyli złap książkę i poczytaj innym w
miejscu publicznym. Bądź lekiem na irytację podróżnych w
oczekiwaniu na autobus, poczytaj w parku, a kto wie ile osób się
przysiądzie, a może urozmaicisz czas oczekiwania na poczcie lub w
kolejce do lekarza?
Możesz
też działać w sposób zorganizowany - może jakaś czytelnicza
akcja w szpitalu, w bibliotece, przedszkolu?
2.
Czytaj na głos
Taka
jest idea akcji - ratunek dla osób, które nie wzięły ze sobą
książki. Czekają na coś, strasznie się nudzą i wtedy pojawiasz
się Ty – superbohater z tajemną bronią – książką. Możesz
zacząć czytać od razu na głos albo zapytać ludzi czy mają na to
ochotę opowiadając trochę o akcji. Wszystko zależy od sytuacji.
Nie musisz czytać długo, wystarczy krótki fragment, ważne, by
przekazać ideę.
2a.
Porady dla Pomocników, ewentualnie dla Superbohaterów (w kryzysowym
momencie)
Jeśli
jednak czytanie na głos będzie to dla Ciebie problemem - nic
straconego, są inne rozwiązania. Możesz mieć przy sobie kilka
książek i zapytać innych czy chcą sobie chwilę poczytać.
Poczytaj wszystkim lub jednej osobie, która siedzi akurat obok. Może
odwagi doda Ci obecność znajomego i czytanie na role, a może
zaczniesz czytając jednej osobie, a nim się obejrzysz reszta się
przyłączy?
A
czasem wystarczy, że po prostu pokażesz się z książką, co
pewnie już robisz ;). Do tego powiesz pod nosem albo koleżance
przez telefon, że umilasz sobie czekanie czytaniem. Może ktoś
skorzysta z tego sposobu na zabicie nudy ;)
3.
Czytaj książkę z listy wydawców
Do
ciebie należy wybór książki, którą chcesz podzielić się z
innymi. Czytaj to, co lubisz, wtedy wydasz się bardziej autentyczny.
Jednak nawet superbohaterzy muszą przestrzegać prawa, w tym wypadku
prawa autorskiego, dlatego czytać na głos możemy tylko książki
wydawnictw, które udzieliły nam na to zgody (a nie jest ich mało!)
lub książek z domeny publicznej, które znajdziecie na
http://domenapubliczna.org/zasoby/
Oczywiście
autorzy książek mogą czytać swoje książki bez ograniczeń. ;)
Nie
wykluczone, że wydawnictwa będą nam przesyłać książki, które
potem będą nagrodami za zaangażowanie. Samo pokazanie się z
książką nie ogranicza tytułów. Lista współpracujących
wydawnictw dostępna będzie w osobnym dokumencie na stronie na
facebooku i mamy nadzieję, że będzie stale rosła. Wierzymy, że w
Waszych biblioteczkach (lub bibliotekach!) są książki z różnych
oficyn i na pewno znajdziecie coś do przeczytania w ramach akcji!
4.
Zrób fotkę, nagraj filmik
Udokumentuj
swoje działanie w ramach akcji. Zrób sobie selfie z książką lub
poproś kogoś o zrobienie ci zdjęcia w trakcie czytania. Możesz
też nagrać filmik, gdy czytasz.
Na
potrzeby akcji powstał zestaw szablonów np. „Jestem bohaterem –
czytam”, „Czytanie na czekanie”, „Darmowe czytanie” itp.
Szablon możesz wydrukować, wziąć na akcję i wykorzystać do
zdjęcia. Szablony są dostępne na facebookowej grupie akcji i każdy
uczestnik, który z niego skorzysta, może umieścić na nim swoje
logo obok loga organizatorki czyli Szufladopółki rzecz jasna. :)
4.
Promuj
Zamieść
zdjęcie/filmik na Facebooku na swoim profilu blogowym (i jeśli
chcesz prywatnym) lub tylko prywatnym jeśli nie masz bloga/fan page
(opcjonalnie na innych kanałach w social mediach). Oznacz w poście
Szufladopółkę i nie zapomnij o hastagach: koniecznie #głosksiążki,
opcjonalnie #woluminy, #pogromcynudy #czytamjestembohaterem
#pokonajnudeczytaj i podobne konfiguracje, jak coś Cię najdzie.
Zdjęcia będą publikowane również na FP Szufladopółki i blogu
oraz zostaną zaprezentowane podczas podsumowania – biorąc udział
w akcji wyrażasz zgodę na ich użycie do promocji akcji. Mile
widziane oznaczanie wydawnictwa i autorka, którego książkę
czytasz.
5.
Napisz post na blogu
Zamieść
relację z Twojego czytania na swoim blogu. Napisz, gdzie i co
czytałeś, jakie były reakcje ludzi, a jakie Twoje odczucie. Dorzuć
do posta wspomniane wyżej foto lub wideo oraz logo akcji. Wskaż
organizatora, czyli Szufladopółkę. Mile widziane wrzucenie na
bloga logo akcji, jako baneru na czas trwania inicjatywy oraz
informacja o wydawnictwach nas wspierających.
6.
Zaproś innych
Możesz
zachęcić ogólnie, a możesz rzucić wyzwanie znajomym, którzy
według Ciebie też nadają się na Superbohaterów. Napisz do nich,
oznacz w poście i podpuść, że pewnie się nie odważą ;) Możesz
zapraszać znajomych, innych blogerów, a nawet autorów, z którymi
np. współpracujesz. Oraz lokalne ośrodki kultury, biblioteki,
księgarnie, wszelkie podmioty związane z literaturą. Zaproszone
przez Ciebie osoby mogą przyłączyć się jednorazowo, bądź jeśli
chcą, mogą dołączyć do naszego grona.
7.
Zostań na dłużej
Nie
ma sprawy, jeśli spełnisz minimum to jest: trzy działania po
jednym na miesiąc akcji: czerwiec, lipiec, sierpień (czytania w
różnych miejscach lub w tym samym, ale w innych terminach). Jednak
im więcej czytania w miejscach publicznych, tym więcej pokonanej
nudy i uratowanych ludzi. Akcja będzie trwała do września, więc
możesz działać przez całe lato. Na najaktywniejszych pomocników
będą czekały nagrody książki i gadżety.
8.
Informuj, przypominaj
Akcja
jest dość rozłożona w czasie. Jest zaplanowana na ciepłe
miesiące: od czerwca do września. Aby udział w niej nie przyjął
formy słomianego zapału napisz post na blogu o akcji przynajmniej
raz w miesiącu. Może to być wspomniana wyżej relacja, a jeżeli w
danym miesiącu nie będziesz działać czytelniczo napisz po prostu,
że taka inicjatywa ma miejsce. Ja będę robić co miesięczne
podsumowania, Ty też możesz. Ważne, żeby temat nie przepadł w
internetowej otchłani.
Podsumowanie
akcji nastąpi podczas Festiwalu Literatury Wielorzecze w Elblągu,
który odbędzie się w dniach 22-24 września 2017 roku.
9.
Masz pytania? Pisz!
Jeśli
masz jakiekolwiek pytania związane z akcją pisz na
szufladopolka@gmail.com lub poprzez fan page Szufladopółka. W celu
ułatwienia komunikacji jest również grupa na Facebooku, gdzie
można zadawać pytania, rozwiewać wątpliwości, wrzucać linki do
dokumentacji Waszych działań i znajdziecie ją tutaj:
https://www.facebook.com/groups/455564944781961/