sobota, 10 czerwca 2017

„Inteligencja kwiatów” Maurice Maeterlinck



Tytuł: Inteligencja kwiatów

Autor: Maurice Maeterlinck
 
Wydawnictwo: MG
Data wydania: 2017
Liczba stron: 192 
Tłumacz: Franciszek Mirandola
Kategoria: Literatura popularnonaukowa
Ocena: 10/10





Nie oszukujmy się – kiedy Inteligencja kwiatów do mnie przyjechała, pierwsze co mnie absolutnie w niej rozkochało to przepiękne wydanie. Nie ma sensu się wypierać, że cudowna okładka i zawarte w środku ilustracje niczym z zielnika, nie urzekły mnie od pierwszego wejrzenia. Ale powiem wam, że trochę się obawiałam, bo byłoby mi strasznie przykro gdyby doskonałe wydanie nie korelowało z doskonałą treścią.

Nawet nie wiecie jak mi ulżyło podczas lektury! Ta książka jest fenomenalna i nie mam wątpliwości, że każdy komu spodobało się Sekretne życie drzew straci głowię także dla Inteligencji kwiatów. Warto też wspomnieć, że sam Maurice Maeterlinck w 1911 roku został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury, a pierwsze wydanie Inteligencji kwiatów miało miejsce... w 1907 roku! Zatem jest to przykład książki z nieprzemijającym przekazem!

Co ciekawe – ja sama zdecydowanie fanką botaniki nie jestem. Dlatego nieco się obawiałam, że Inteligencja kwiatów po prostu mnie zmęczy, że będzie zbyt ambitna i naukowa w temacie, który umiarkowanie mnie interesuje. Tymczasem książka jest napisana niczym połączenie książki obyczajowej, kryminału, książki przygodowej, a chwilami nawet thrilleru! Niesamowite namiętności, rośliny z doświadczeniem czy kwiaty ze zmysłem badawczym, ich zdumiewające rozwiązania problemów i chytre sztuczki naprawdę robią ogromne wrażenie na czytelniku. To że Inteligencję kwiatów nieomal się połyka to eufemizm, bo od tej książki naprawdę nie można się oderwać!



To prawda, że Inteligencja kwiatów nie jest napisana bardzo prostym językiem, pojawiają się w niej prawdziwe nazwy roślin, których dla niektórych może być nieco zbyt dużo. Ale jak dla mnie była to prawdziwie przyjemna baśń, z wieloma bohaterami, nieoderwanymi zresztą od siebie. To książka tworząca spójną całość, opowiadająca o sprycie roślin, o tym jak radzą sobie z podstawowym zasadniczym celem istnienia czyli przetrwaniem. A uwierzcie mi na słowo, te kwiatki to chytre bestie, które mają talie pełne asów!





Książka przekazuje nam jednak przede wszystkim piękną, ponadczasową wartość. Świat roślin może nam wiele zaproponować, wciąż może być inspiracją nie tylko dla poetów czy malarzy, ale także dla naukowców wszelkiej maści, bo stosowane przez nie rozwiązania, tak normalne dla natury, niejednokrotnie są wielką zagadką dla nas. Możemy się jeszcze wiele od roślin nauczyć i podczas lektury książki bardzo wyraźnie to sobie uświadamiałam. Z podziwem czytałam o tak pomysłowych sztuczkach, że chciałoby się dysponować podobnymi umiejętnościami w naszej ludzkiej rzeczywistości.

Szacunek z jakim autor pisze o roślinach, fascynacja z jaką opisuje ich umiejętności sprawia, że nie da się nie poczuć płynącej z książki pasji, nie jest możliwym choć przez chwilę nie dać się jej ponieść, nie poczuć tego fantastycznego zainteresowania, błysku w oku, zaciekawienia co będzie dalej. Użyta w tekście personifikacja sprawia, że chwilami można zapomnieć, że wciąż rozmawiamy o kwiatach.

Podsumowując, Inteligencja kwiatów Maurice'a Maeterlincka to książka doskonała, pełna cudownych przemyśleń, pasji autora i niezwykle barwnych opisów. Przepiękne wydanie sprawia, że czujemy jakbyśmy oglądali zielnik przyjaciela, a wszelkie granice między czytelnikiem a autorem się zacierają. Tym bardziej, że cała treść jest utrzymana w przyjaznej, życzliwej, ale i emocjonalnej tonacji, co sprawia, że bardziej czujemy się jak na spotkaniu z przyjacielem w parku pośród roślin niż siedzenie z książką w domowym zaciszu. To przyjaciel, pełen emocji, opowiada nam o takim czy inny kwiatku, czasami właśnie z podziwem, czasami z fascynacją, czasami z rozbawieniem, ale za każdym razem z wielkim zaangażowaniem.

Książkę poleciłabym przede wszystkim fanom tematyki, tym którzy z zachwytem poznali książki takie jak wcześniej wspomniane Sekretne życie drzew, ale także osobom zainteresowanym biologią, a przede wszystkim botaniką. Inteligencja kwiatów spodoba się także tym, którzy lubią książki intrygujące, napisane pięknym językiem. Ja lekturę ogromnie Wam polecam, bo jak dla mnie jest to pozycja obłędna i bezbłędna!

Za możliwość recenzji dziękuję wydawnictwu MG oraz portalowi Sztukater.  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...